14 Eki 2017

Kitap Yorumu: Çimen Yaprakları - Walt Whitman

Her zaman gördüğümüz, ancak gözümüzü kaçırdığımız veya başımızı çevirdiğimiz durumları Walt Whitman gözümüzün içine sokuyor tabii şiirleri ile.

Şiir okumayan ben, nasıl oldu da Whitman okumak için harekete geçti. Galiba piyasa da aşk temalı şiirlerin arasında, başka konular işleyen bir şair bulamam diyordum. Ancak okuduğum kitaplarda adını art arda görünce, satın alma işine koyuldum. Araştırma yaptığımda da bu adam başka konuları işliyor dedim. Sevindim, belki bir çocuk gibi.

Çimen Yaprakları'nın Sel Yayıncılık'a ait baskısı elime geçti. Neredeyse on beş sayfalık, yazarı ve yazarın görüşünü anlatan çevirmenin yazısı çıktı karşıma. Öyle samimi bir şekilde yazılmıştı ki bu yazı, kalbimde Walt Whitman için bir yer açıldı hemen. Yaptıklarını kavradım, ardından gelen şiirleri ile adam önümde belirdi sanki.

Whitman çekinmeden anlatıyor düşüncelerini ve duygularını şiirde. Kölelikten, kadın-erkek eşitliğinden bahsediyor. Sevdiği, aşık olduğu Amerika'yı anlatıyor. Belki şuan bu başlıklar çok havalı durmasa da 1800'lü yılları düşündüğümüzde bu fikirler, düşünceler oldukça önemliydi. Belki de riskliydi. Dili de sivri bizim şairin. Onu anlamayanlara, onun yazdıklarını saçma bulanlara da cevabını vermiş, şiirinde.
...

Git, anlayacağın şeylerle uyut kendini, yumuşak seslere gömül,

Ben ninni söylemiyorum, sen hiçbir zaman anlayamazsın beni.
Okumaktan büyük zevk aldım. Her şiirini anladığımı söyleyemem belki ama bazıları birkaç defa okutturdu kendini. Sizlerde okumak isterseniz, kaçırmayın derim. Farklı bir deneyimdi benim için.

1 yorum:

  1. Bu kitabı yeni okuduğum Newyork üclemesinden not almıştım. Şiir olduğunu bilmiyordum, hayal kırıklığı oldu benim icin :( hiç sevemedim ki.

    YanıtlaSil